Voorjaarsnota 2025: belangrijke veranderingen voor jou op een rij.

Op 18 april 2025 presenteerde het kabinet de Voorjaarsnota 2025. Deze jaarlijkse financiële bijstelling van de Rijksbegroting brengt niet alleen budgettaire verschuivingen, maar ook belangrijke beleidswijzigingen met zich mee. In dit artikel lichten wij de belangrijkste veranderingen toe die van invloed zijn op werkgevers, werknemers en dienstverleners op het gebied van arbeid, sociale zekerheid en loonkostenvoordelen (LKV). 

 

Herinvoering 60-plusmaatregel bij WIA 

Een van de meest in het oog springende beslissingen is de herinvoering van de vereenvoudigde WIA-beoordeling voor 60-plussers, ook wel de 60-plusmaatregel genoemd. Deze maatregel was eerder van kracht tussen oktober 2022 en januari 2025 en had als doel om de werkdruk bij het UWV te verlichten. Hoewel minister Van Hijum aanvankelijk besloot deze buitenwettelijke maatregel niet te verlengen, keert deze nu toch terug, met een geplande ingangsdatum in september 2025 en een looptijd van twee jaar. 

Concreet betekent dit dat arbeidsongeschikte werknemers van 60 jaar en ouder onder bepaalde voorwaarden een minder uitgebreide sociaal-medische beoordeling krijgen bij de aanvraag van een WIA-uitkering. 

 

Herstelmaatregelen bij het UWV 

De Voorjaarsnota bevat daarnaast diverse maatregelen gericht op het herstellen van fouten en het verbeteren van de uitvoering bij het UWV: 

  • Dagloonherstel (2020-2024): Er worden herstelacties ingezet voor fouten in de vaststelling van het WIA-dagloon. 
  • Loonloze tijdvakken: Het UWV zal uitvoering geven aan de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep over hoe periodes zonder loon meetellen voor de WIA. 
  • Indexatiefouten (2006-2022): Ook fouten in de indexering van uitkeringen worden rechtgezet. 
  • Correctieorganisatie: Een speciaal team wordt opgericht om de herstelwerkzaamheden uit te voeren. 
  • Kwijtschelding van voorschotten wordt wettelijk verankerd: Sinds 2021 worden te hoge WIA-voorschotten kwijtgescholden. Deze kwijtschelding krijgt nu een wettelijke basis om meer rechtszekerheid te bieden aan langdurig zieken. 

Deze herstelmaatregelen zijn niet alleen belangrijk voor (ex-)werknemers, maar ook voor werkgevers die financieel verantwoordelijk kunnen zijn voor WGA-uitkeringen. 

 

Structurele hervorming: Werkloosheidswet (WW) 

Zoals eerder aangekondigd in het Hoofdlijnenakkoord, wordt vanaf 1 januari 2027 de duur van de WW verkort van 24 naar 18 maanden. Deze besparing van jaarlijks € 200 miljoen heeft gevolgen voor zowel werknemers als werkgevers. De kostenverschuiving kan op termijn leiden tot meer nadruk op re-integratie en begeleiding bij werkloosheid. 

 

Adviescommissie OCTAS: Modernisering arbeidsongeschiktheidsstelsel 

Het kabinet reserveert structureel € 197 miljoen voor opvolging van de aanbevelingen van OCTAS – de Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel. Deze commissie adviseerde over fundamentele herzieningen van het huidige stelsel van arbeidsongeschiktheid, waaronder eenvoudiger keuringen, betere ondersteuning bij werkhervatting en meer solidariteit binnen het stelsel. De uitwerking van deze maatregelen volgt later. 

 

Minimumjeugdloon omhoog vanaf 2027 

Een andere opvallende wijziging is de verhoging van het wettelijk minimumjeugdloon. Per 1 januari 2027 stijgt het jeugdloon voor jongeren van 16 t/m 20 jaar geleidelijk met gemiddeld 20%. Het doel is om jongeren eerlijker te belonen en inkomensgelijkheid te bevorderen. De aanpassing brengt het jeugdloon stapsgewijs dichter bij het volwassen minimumloon: 

  • 16 jaar: 40% van het volwassen minimumloon 
  • 17 jaar: 50% 
  • 18 jaar: 62,5% 
  • 19 jaar: 75% 
  • 20 jaar: 87,5% 

 

Loonkostensubsidie sociaal ontwikkelbedrijven 

Om beschutte werkplekken beter te ondersteunen, komt er een vaste loonkostensubsidie per werknemer. Beschutte werkplekken zijn bedoeld voor mensen die vanwege een beperking niet in een reguliere werkomgeving kunnen werken. 

Dit voorkomt dat werkgevers binnen de sociale werkvoorziening jaarlijks te maken krijgen met onvoorspelbare loonwaardemetingen. De maatregel wordt wettelijk vastgelegd en gefaseerd ingevoerd tot een structureel budget van € 90 miljoen in 2048. 

 

Aof-premie aanpassingen: stimulans voor het mkb 

Verlaging lage Aof-premie 

Voor kleine werkgevers wordt het lage Aof-tarief in 2026 en 2027 extra verlaagd: 

  • 2026: verlaging met 0,21%-punt 
  • 2027: verlaging met 0,23%-punt 

Dit zorgt voor een stabielere loonkostenontwikkeling in het mkb en ondersteunt ondernemers in het dragen van ziekteverzuimkosten. 

Verhoging hoge Aof-premie 

Tegelijkertijd wordt het hoge Aof-tarief verhoogd: 

  • 2026: +0,03%-punt 
  • 2027: +0,04%-punt 

De lasten worden hiermee deels verschoven naar grotere werkgevers om de verlaging voor het mkb te compenseren. 

 

Wat betekent dit voor jou als werkgever? 

Als werkgever is het van belang om: 

  • Rekening te houden met veranderende WIA-processen en mogelijke impact op premiebeleid. 
  • Alert te zijn op nieuwe wetgeving rondom voorschotten en daglooncorrecties. 
  • Vooruit te plannen richting 2027 m.b.t. WW-duur en loonkosten bij jong personeel. 
  • De gevolgen van Aof-premieveranderingen mee te nemen in loonkostenbegrotingen. 
  • Op de hoogte te blijven van verdere uitwerking van OCTAS-aanbevelingen. 

Vragen naar aanleiding van ons artikel? Neem gerust contact op!

x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO